Een begin met (veel) water in de ogen
Na een paar jaar in mijn kelder bekende zwemkleding en zwemmaterialen verkocht te hebben, begon de droom om het eigen zwemmerk van Watery op te richten.
Een grote en moeilijk stap die lang niet veel vooruit kwam, maar dat beroemde aha-moment kwam op een late avond in augustus 2018, toen ik, zoals altijd, Watery klanten advies gaf via de chat tot 22:00.
Een moeder (en ochtendzwemmer) stuurde een bericht. Ik kon zien dat ze 7 bestellingen bij ons had geplaatst in de afgelopen 1,5 jaar - cool was mijn eerste gedachte, maar ze stuurde snel meer dan haar eerste "Hallo":
"Ik heb net de vijfde bril binnen 3 weken van jullie ontvangen. Net als alle andere die ik heb geprobeerd en daarna heb teruggestuurd, laten ze rode plekken achter en stroomt het water na een paar banen als een waterval naar binnen. Is dit echt de standaard, Daniel??"
Ik kende de frustratie vrij goed, zowel van andere klanten als uit mijn eigen ervaringen als wedstrijdzwemmer voor bijna 10 jaar (kijk maar naar een foto van mij bij een trainingskamp). Deze gevestigde merken waren niet alleen duur, maar hadden ook een slechte pasvorm en leken enkel ontworpen voor de elite. En de kleuren? Vijftig tinten eentonigheid..
Dit was de laatste druppel die leidde tot de oprichting van een alternatief watersportmerk dat zwemuitrusting en zwemkleding van hoge kwaliteit produceerde in kleurrijke Scandinavische kleuren met directe distributie naar klanten en daarom daadwerkelijk tegen een eerlijke prijs kon worden verkocht.
Deze "standaard" waar de moeder naar op zoek was bleek uiteindelijk Watery zelf te zijn.