Dat was het. In augustus 2018 was ik - out of the blue - aangekomen bij de opnames voor het landelijke tv-programma op DR1 - The Lion's Den. Eigenlijk stuurde ik de aanvraag slechts 5 dagen voordat ik in de studio was.
Niet echt de beste voorbereiding, maar desondanks liep ik naar buiten met een investering van Christian Stadil en Jesper Buch.
En het werd allemaal uitgezonden op tv in januari 2019. Misschien begrijp je nu waarom ik het magazijn weer snel moest upgraden? Meer dan 50.000 bezochten watery.dk in de daaropvolgende dagen - en een recordhoeveelheid pakketten werd door de poorten naar buiten gepompt.
En ik was gewoon dankbaar. Voor hoe mijn klanten Watery vanaf het allereerste begin hadden geaccepteerd. Voor alles wat ik had opgebouwd. Voor het hebben van zulke leuke collega's.
(Een kleine spoiler alert.... Een van de hierboven genoemde dingen is een waarheid met aanpassingen)
Na de Lion's Den dacht ik dat het niet beter kon. Maar een telefoontje van Rikke Møller Pedersen zelf, wereldrecordhoudster op de 200 meter schoolslag, zette het in perspectief. Dat was veel cooler.
De oproep leidde tot een samenwerking tussen Watery en Vandakademiet, die Rikke Møller Pedersen, Jeanette Ottesen en Lotte Friis liep (!!). Hoewel ze mijn persoonlijke records in hun gewone warming-ups ver achter zich lieten, wordt het voor een voormalig wedstrijdzwemmer niet veel groter dan dat.
We doneerden onze populaire Watery badmutsen aan hun Vandakademier in het hele land, terwijl Watery de kans kreeg om 5 inspirerende video's te maken en te publiceren voor de volgende generatie elitezwemmers. En ik ben er vrij zeker van dat ze tot nu toe voor inspiratie hebben gezorgd met +300.000 views.
Herinner je je de cliffhanger nog? Nu is het tijd om erin te duiken. Na de Lion's Den konden we geen overeenstemming bereiken met Jesper Buch en Christian Stadil. Zo gaat dat soms, maar na 3 jaar door het vuur te hebben gelopen, was ik niet van plan om anderen zomaar mee te laten doen met mijn liefdeskind.
Gelukkig stonden er 5 andere mannen klaar om hun tanden erin te zetten, toen de leeuwen dat niet konden. In augustus 2019 verwelkomde ik Jens, Emil, Morten, Jonas en Filip als partners bij Watery.
Samen zouden we de stijgende trend voor Watery voortzetten - en verder ontwikkelen met een ander filiaal dat binnenkort zou worden gelanceerd.
Het werd tijd. In Denemarken hadden meer dan 80.000 mensen hun zwemkleding van Watery gekocht. Trustpilot gaf een score van 4,8 uit 5,0 en de groei was beter dan ooit tevoren.
Maar het was "het leven van alledag". En te weinig actie.
Dus na een paar maanden besloot ik dat het tijd was om Watery open te stellen voor de Zweden. Zij zwommen minstens zoveel als de Denen, en het ontbrak hen ook aan een serieuze zwemwinkel, en ik had ooit gehoord dat Google Translate behoorlijk handig was geworden tussen Deens en Zweeds (ik zal die fout nooit meer maken...).
Het lag dus voor het grijpen. We lanceerden dus behoorlijk snel, en gingen van start op 1 november 2019 - precies 3 jaar na de lancering in Denemarken.
Moet ik nog zeggen dat het een beetje een mislukking was? Pas een paar jaar later, toen we begrepen dat de vertaling door een echte Zweed moest worden gemaakt en we andere betaalopties nodig hadden dan het Deense Mobilepay, kregen we de Zweden echt te pakken.
Sinds ik Watery ben begonnen, heb ik altijd geweten dat ik meer wilde dan alleen een webshop. Na verloop van tijd hadden we deals gesloten met 30 van de grootste zwemmerken ter wereld, hadden we meer dan 10.000 producten in onze shop en alles voor elke watersport.
Maar ik kon niet stoppen met kijken naar de verkoopcijfers van onze eigen Watery badmutsen: +10.000 en veruit ons populairste product.
Dat leidde me naar een ander avontuur, het opstarten van een eigen merk met gear en zwemkleding. Watery werd als merk geboren in december 2019, met de eerste zwemplanken, pullbuoys en zwembrillen. Later zou er nog veel meer volgen. Het viel me op, dat we echt iets radicaal konden veranderen in deze zwembusiness.
Klik en vervolg het verhaal met 2019, 2020 en 2022
Ja, we hadden geen ruimte meer... Klik hier en mis het spannende deel niet (het gaat snel na de Lion's Den)
In februari hebben we de eerste 100.000 klanten bereikt. Een mijlpaal waar we bijna 3,5 jaar over hebben gedaan. Dank uit de grond van ons hart aan iedereen die heeft geholpen, gekocht en het kleine bedrijfje heeft gesteund, dat thuis in de kelder is begonnen. Het werd gevierd met taart, veel deals en een feestje voor iedereen bij #teamWatery.
Vanuit het niets krijgt Watery een behoorlijke schop onder de kont, net als veel andere bedrijven. Op zijn zachtst gezegd was het een moeilijke tijd om een online zwemwebshop te runnen, omdat de zwembaden onmiddellijk hun deuren voor een aantal maanden sloten. Zwemwedstrijden worden afgelast en niemand kan samen sporten.
Net als in elk ander noodgeval kun je op je handen gaan zitten en afwachten, of proberen er iets aan te doen. Dus in de geest van Watery kozen we uiteraard voor het laatste.
Alle collega's werkten door, ook al was ik nu alleen op kantoor, en vervolgens deelden we de schermen thuis met de collega's. Hier zagen we een opening in de markt: Als mensen niet in de zwembaden kunnen zwemmen, kunnen ze dan in de oceaan gaan zwemmen?
Dit was onze redding, waar we vol op inzetten. In een paar maanden tijd hadden we 4 nieuwe merksamenwerkingen opgezet met de toonaangevende open water merken, video's en marketing gedaan met mij zwemmend in open water (ik weet nog hoe veeeeer koud dat water was in april), en de zomer werd uiteindelijk de meest waanzinnige tot nu toe. Wartery was terug aan de top.
Je zou denken dat ik geleerd heb. Maar het was tijd voor de volgende verhuizing met ons vierde hoofdkantoor in 3 jaar. We waren zo ver gegroeid in het hoofdkantoor dat we in de maanden voor de verhuizing twee zeecontainers hadden geleend om onze goederen in op te slaan (ik ben blij dat de dieven niets vermoedden).
Destijds heb ik er alles aan gedaan om niet weer dezelfde fout te maken, en daarom zijn we in augustus 2020 verhuisd naar een enorme locatie van 3.000 vierkante meter - nu recht tegenover het zwembad in Horsens waar ik honderdduizenden baantjes in had gezwommen.
Het was ook een viering van hoe ver we waren gekomen. We waren nu met 10 collega's in waterig verdeeld over magazijn, marketing, klantenservice en klusjesmannen.
Als gepassioneerde waterliefhebbers was het natuurlijk in onze favoriete kleding.
Kun je je herinneren dat mijn vader het behoorlijk beu was dat klanten constant rondrenden om hun pakjes te halen toen het magazijn in de kelder was?
Een ophaalservice waarvan ik weet dat veel van onze klanten die door de jaren heen hebben gewaardeerd, maar nu was het eindelijk tijd om de volgende stap te zetten toen we onze showroom van 200 vierkante meter wilden lanceren - precies tussen ons nieuwe magazijn en het kantoor in.
Het is eigenlijk de grootste watersportwinkel van Denemarken - en kijk eens naar de vloer! Echte zwembadstrepen bestrooid met sterrenstof op de muren met Jeanette Ottesen, Rikke Møller Pedersen en Lotte Friis - en de bleke Daniel (ik...) in het midden.
Als open water zwemmen populair was na Corona in 2020, dan moet 2021 het jaar worden voor paddleboarden. En als de voorlopers die we zijn in Watery, waren we er vanaf het eerste fluitsignaal bij. En we werden nog steeds letterlijk met onze broek naar beneden genomen.
In het hele voorjaar kwamen er meer dan 25.000 voorbestellingen voor paddleboards binnen en de hele organisatie van 45 collega's werd nu op de proef gesteld. In principe kwam elke week de ene na de andere zeecontainer vol met paddleboards aan op het terrein in Horsens, werd in allerijl geleegd en zo snel mogelijk naar de klanten gestuurd.
Er waren problemen, er werd (soms) geschreeuwd en er werden fouten gemaakt - een heleboel. Maar als enigen zijn we erin geslaagd om de goede klantenservice de hele tijd vol te houden en ervoor te zorgen dat duizenden gelukkige waterliefhebbers de kans kregen om in het hele land van de zomer te genieten op peddelplanken. We zijn gewoon dankbaar dat we de leverancier voor deze ervaringen mogen zijn.
Je hebt net gelezen dat we 45 collega's waren. Dus ik ben de enige die Watery nog ontwerpt. Op welke manier dan ook.
Dus moesten we onszelf een beetje in de spiegel bekijken: Past ons merk bij de reis die we maken? Past het bij wat we willen bereiken - en de afdruk die we willen maken op onze klanten en de wereld? Kunnen we onszelf zien in onze huidige uitdrukking?
We moesten bekennen: The Watery was destijds van ons weggelopen en we moesten ons na 3 jaar vernieuwen met het bestaande logo, de website en de kleuren.
Dat leidde tot een volledig herontwerp van de hele shabang in samenwerking met een (erg) duur reclamebureau, en onze nieuwe (en huidige) visuele identiteit werd geboren met onze totale pay-off:
Samen golven maken.
We delen de passie en het plezier om in, op en aan het water te zijn met onze klanten. Ongeacht de activiteit. We hopen dat jij het ook met ons wilt delen.
Ik ben van mening dat als je dingen ziet verbeteren en als je de mogelijkheid hebt om er iets aan te doen, dat je dan ook de plicht hebt om dat te doen.
Onze eerste "test" met eigen productlijnen van het merk Watery had ons tot enkele belangrijke ontdekkingen gebracht: Het hoefde echt niet zo duur te zijn voor de eindgebruiker om wat kwaliteitsspullen...
Dit opende serieus onze ogen voor Watery als onafhankelijk zwemmerk en hierdoor konden we na 1,5 jaar ontwikkeling 350 nieuwe Watery-producten introduceren in de zomer van 2021. Ontwikkeld vanaf de grond, met de gebruiker als onze belangrijkste focus - en nu met gegevens van 200.000 klanten.
Tegelijkertijd hebben we het merk opengesteld voor de wereld, op ons nieuwe internationale platform. Een grote overwinning voor een klein team. Bedankt dat jullie onze producten zo goed accepteren!
Een zomer zonder vergelijking liep ten einde en dat moest gevierd worden in Watery-stijl.
Er werd een vakantiehuis geboekt aan de Deense kust, met ruimte voor alle collega's en een enorm zwembad. Het was tijd om na te denken over de zomer die we samen hadden meegemaakt. Een waanzinnige.
Er was tijd voor wat algemene strategie van mij, barbecuen, drankjes, paddleboardtochtjes, bierbowlen, wijnproeven en strandvoetbal in het meest fantastische zomerweer. Een welverdiende (en broodnodige) adempauze, waarin we de mogelijkheid hadden om van elkaars gezelschap te genieten, en niet in de laatste plaats om de beste zwemmer van het team te vinden..... Tromgeroffel... IK! (op de voet gevolgd door Mikkel en Oliver)
Ze hebben ook gewoon ongeveer 120.000 rondjes nodig in Horsens Svømmehal om op mijn niveau te komen 😜
We moesten weer even met beide benen op de grond staan. Na 5 jaar met volle kracht vooruit te zijn gegaan, en de meest waanzinnige zomer ooit, met veel nieuwe collega's en producten, moesten we ons ook realiseren dat het tijd was om weer een stapje terug te doen, om processen echt te stroomlijnen en onze manier van werken onder de loep te nemen.
Dit duurde de hele winter, en in maart 2022 konden we onder andere beginnen met ons nieuwe pluksysteem dat automatisch plukroutes maakt voor 20 orders tegelijk, op basis van de minste stappen. We hebben ook onze interne documentatie onder de loep genomen, zodat we weer kunnen versnellen richting nieuwe markten, producten en collega's.
Sinds we zijn begonnen met de ontwikkeling van onze Watery-producten, is de ervaring van onze klanten het meest cruciale onderdeel. En we vragen (veel) onderweg. Het verlengt het proces, maar zorgt wel voor producten die vanaf het begin geliefd zijn.
Daarom was het een grote dag, toen we na een tijdje in ontwikkelingsmodus te hebben gezeten, eindelijk 4 grote fotoshoots konden houden in de zomer van 2022 met 300 gloednieuwe producten op het gebied van zwemmen, snorkelen, kinderen en open water zwemmen.
En precies zoals we hoopten, werden ze meer dan geaccepteerd door onze ambassadeurs - WOW was waarschijnlijk het meest gehoorde woord onderweg (Bedankt!!🙏)
Want we hebben nog meer golven te maken - en we hopen dat jij daar deel van blijft uitmaken.
Uw laatste zoekopdrachten
Populaire zoekopdrachten
Geen resultaten voor ''
Bel ons
85 888 4757Schrijf ons
support@watery.nlOpeningstijden
Ma-vr: 08-22 / za-zo: 10-22
Chat met ons
In de rechterhoek
Zoeken Zoeken doorheen