KORTINGSCODE: KERST-VRACHT

GRATIS VERZENDING VERLOOPT OVER:

00 00 00

ALLEEN DEZE WEEK: GRATIS VERZENDING

Kerstuitverkoop - Bespaar tot 79%

Terugblik op 2018 bij Watery.dk – Vanuit Daniels stoel

Op 28 december haalde ik mijn persoonlijke (vrij onrealistische) doel voor Watery.dk in 2018. Dit doel had ik op 24 december 2017 voor mezelf gezet en sindsdien heb ik er elke dag hard voor gewerkt. Het doel was om in het kalenderjaar 2018 10.000 orders te behalen—aantal dat een groei van enkele honderden procenten betekende.

Tilbageblik på 2018 i Watery.dk – Fra Daniels stol
Inhoudstafel

Dat we dit punt hebben bereikt, is voor mij volkomen onbeschrijfelijk. Enerzijds omdat het een serieuze strijd heeft gekost om hier te komen, anderzijds omdat het op een goede manier de steun voor Watery.nl beschrijft die ik in 2018 werkelijk heb gevoeld. Daarvoor wil ik eerst graag een oprechte dank uitspreken.

En daarom ben ik nog steeds ongelooflijk dankbaar voor elke bestelling. Elke bestelling tovert een klein glimlachje op mijn gezicht :)

Maar nu dit doel is bereikt en beschreven, wil ik jullie eigenlijk een beetje meenemen door het jaar bij Watery.nl vanuit mijn perspectief als hoofdcoach van TeamWatery en Watery.nl. Wat zie ik als de grootste hoogtepunten voor Watery en misschien ook een beetje over waar Watery heen gaat in 2019.

Eerst wil ik echter graag de (centrale) vrienden en samenwerkingspartners bedanken die elke dag een verschil maken achter de schermen zonder genoemd te worden en ervoor zorgen dat alles in elkaar past en dat Watery de hoge groeicijfers kan behalen die we hebben ervaren:



- Mathias Bjørndal die in 2018 onze huidige webshop heeft geprogrammeerd en deze dagelijks nog verder verbetert.
- Jonas Wiuff die in 2018 vrijwel al het grafisch materiaal voor Watery.nl heeft gemaakt, waaronder onze zwemposters, flyers en nieuwe badhanddoeken.
- Mike Jensen die ervoor zorgt dat zoveel van jullie Watery konden vinden wanneer jullie op ”badpak” en vele andere woorden op Google zochten.
- Stefan Lave die ervoor zorgt dat zoveel mogelijk mensen Watery in de organische zoekresultaten op Google kunnen vinden.
- Mathias Johannesen (mijn broertje) die al jullie weekendpakketten inpakt, zodat ze al op mondag onderweg zijn.
- Krestian Gelmark die ervoor heeft gezorgd dat alle soorten producten op voorraad waren van alle leveranciers.
- Paw (mijn vader) die ervoor heeft gezorgd dat de financiën klopten en voor het zijn van de beste sparringpartner en Laila (mijn moeder) voor het keer op keer helpen met de opruiming van het magazijn (en niet te vergeten de inventarisatie ervan) als ik te veel andere taken had.

Daarnaast hebben we gedurende het jaar ook een aantal stagiaires gehad, die ik ook wil bedanken voor hun inzet.

Zonder jullie onmiskenbare harde werk voor Watery zou ik nooit mijn grootste droom in vervulling kunnen laten gaan. DANK JE.

Laten we nu terugblikken op 2018. Het was een enerverend jaar, waarin ik het gevoel heb dat Watery.nl zowel in de branche als onder de 230.000 zwemmers in Nederland, evenals op de brede e-commerce scène, is geaccepteerd.

 

Januari – Januari-uitverkoop

Na een overweldigende Black Friday en kerstsale in 2017 begon 2018 met een bijna even wilde januari-uitverkoop. Dit hield ons de hele maand januari bezig.

Februari – Politiken en Daniel Skaaning

Begin februari werd ik 's ochtends wakker met het nieuws dat buitenlandse webshops in hoge mate marktaandeel aan het winnen waren ten koste van ons Nederlanders en dat de politici, met Brian Mikkelsen aan het roer, hadden besloten een e-commercecentrum op te richten als antwoord daarop. Daar was ik niet blij mee, omdat Nederlandse webshops simpelweg eerlijke marktvoorwaarden nodig hebben - geen kennis. Het is praktisch onmogelijk om aan buitenlandse prijzen te tippen vanwege een reeks voorwaarden. Dit leidde tot deze reactie in Politiken.

In februari hadden we ook een overeenkomst gesloten met de Deense Olympische zwemmer en recordhouder Daniel Skaaning om onze volgers op Instagram mee te nemen op zijn trainingskamp. Dit deed ook onze TeamWatery-ambassadeur Daniel Steen Andersen op zijn kamp. Dit leidde tot iets heel interessants en was een groot kwaliteitskeurmerk voor Watery als webshop voor ons zwemmers.

Maart – Zwemwedstrijden en E-commerce Nederland 2018

Alle vier de weekenden in maart was ik met onze grote zwemstand aanwezig bij verschillende zwemwedstrijden. Echt geweldig om veel van jullie, trouwe klanten van de webshop, in het echt te ontmoeten. We waren in zowel Kolding, Taastrup als Ikast

Bovendien was ik zelf uitgenodigd op het podium bij onze brancheorganisatie FDIH's grote conferentie E-commerce Nederland in Aarhus om te praten over de ontwikkeling van Watery en wat ik goed had gedaan. Echt gaaf om mijn ervaringen met Watery te delen met meer dan 300 andere e-commerce professionals.

April – Badmutsen voor Esbjerg, steun voor “Zwem Nederland Rond”

Gedurende het jaar hebben we badmutsen geleverd aan meer dan 50 Nederlandse zwemclubs, maar het was toch een beetje speciaal om de race-badmutsen van Esbjerg Zwemclub te leveren, die ze zouden dragen tijdens de grote Danish Open.

Daarnaast hebben we Lars gesteund in zijn waanzinnige project “Zwem Nederland Rond” met allerlei prachtige badmode en zwemuitrusting in zijn unieke avontuur: Om helemaal rond Nederland te zwemmen - iets wat nog nooit iemand eerder had gedaan. Ook zamelde hij onderweg geld in voor obese kinderen en mensen met een depressie. Het was geweldig om te kunnen ondersteunen en het feit dat Watery’s badmutsen op nationaal TV op DR en TV2 te zien waren, en ook in allerlei kranten, was een extra plus.

In april verscheen Watery ook op de homepage van Ekstra Bladet online met een klein inspiratieverhaal voor andere jongeren over hoe je ondernemer kunt worden. Binnen het eerste uur na publicatie werd het bezoekersrecord op Watery.nl verbroken met meer dan 1.500 bezoekers tegelijk op de site. Dit was nogal indrukwekkend.

Mei – E-commerceprijs, communies, Brazilië

Voor velen staat mei in het teken van communies. Dat gold ook voor een van onze klanten. Hier had het kind een zwemspecial aangeboden voor zijn communie en kregen we een iets andere opdracht om vier verschillende soorten badmutsen te maken: Eén type met de namen van de gasten erop als uitnodiging, één type met de naam van het feestvarken erop als tafeldecoratie, één type met de individuele namen van de deelnemers als plaatskaartjes en last but not least een speciaal ontworpen badmuts die alleen deze communicant heeft in de hele wereld. Het was een hele leuke klus.

Halverwege mei was ik zelf uitgenodigd naar Brazilië door een voormalig e-commerce manager van Bilka.nl samen met vier andere Nederlanders om een presentatie te geven op een van 's werelds grootste e-commerceconferenties “Vtexday” met 14.000 deelnemers. Wederom, compleet surrealistisch en ontzettend groot, maar nu weten ze ook al wat Watery is in Brazilië, mocht er ooit uitbreiding naartoe komen. Maar afgezien van mijn eigen presentatie, was het vooral een reis vol inspiratie voor de verbetering van Watery.nl vanuit de inzichten van de managers van Bestseller, Asos.com, Netflix, enz.

Onmiddellijk na mijn thuiskomst uit Brazilië, waar Mathias er overigens voor zorgde dat al jullie pakketten toch nog op tijd bezorgd werden, was Watery in de prijzen genomineerd met maar liefst twee prijzen bij de E-commerceprijsuitreiking georganiseerd door de Vereniging voor Deense Internet Handel. Namelijk voor “Jaarlijkse eenling” en “Beste nieuwe e-commercebedrijf”. Hier won Watery zoals bekend “Jaarlijkse eenling” en eindigde als vijfde beste nieuwe e-commercebedrijf na een grote awardshow. Nog een volledig onwerkelijke ervaring, die me opnieuw bevestigde in mijn achterliggende harde werk met Watery. Als je hier meer over wilt lezen, schreef ik dit bericht terug in mei.

Juni en Juli – Veel verzendingen

In juni en juli lag de focus op het beheersen van een toenemende hoeveelheid verzendingen omdat de Nederlanders vanwege de hittegolf in uitzonderlijke mate behoefte hadden aan bikini’s en zwemshorts. Dat hield ons de hele twee maanden bezig.

Augustus – Herfstcollecties

Terug aan het einde van augustus arriveerden de langverwachte herfstcollecties van eerst Arena, toen Speedo en uiteindelijk Funkita/Funky Trunks. Dit betekende dat er in een week tijd bijna 400 nieuwe producten werden toegevoegd met allerlei heerlijk diverse badkleding.

 

September – Watery 3.0

De ene verbetering, die in 2018 mijn tijd en belangstelling het meest heeft ingenomen, was een project waar Mathias en ik de eerste gedachten aan gewijd hebben eind januari.
De achtergrond was dat we bij de start Watery.nl hadden opgebouwd op een sjabloon in het shopsysteem omdat dit in het begin goedkoper was, maar dit begon grotere en meer problemen op te leveren naarmate ik meer functies wilde en er een toenemend aanbod van producten en bezoekers was.
We kozen er dus voor om helemaal opnieuw te beginnen en de hele site vanaf de grond af opnieuw te coderen. Een taak die groter bleek dan oorspronkelijk voorzien, omdat ik steeds met nieuwe functies kwam die ook even moesten worden geïmplementeerd.
De eerste deadline in mei werd al snel uitgesteld tot september. Maar toen was de platform ook klaar.
Vandaag kan ik terugkijken op de beste strategische investering tot nu toe - zowel omdat ik aan de cijfers kan zien dat jullie de nieuwe functies van de shop en het gebruiksgemak waarderen zoals het chatten en na aankoopopeningen. Elke keer weer even geweldig.
Nou, september was verder gewijd aan het afronden van de laatste stukken ervan.

Oktober – 2-jarig bestaan, video-opnames, selfmade, nieuwe posters

In oktober begonnen we met een overweldigende viering van het 2-jarig bestaan van Watery. Daarmee verbraken we het vorige omzetrecord van één dag van Black Friday een jaar eerder. Dat was geweldig.

Vervolgens stonden er nog wat geheime video-opnames gepland met Watery-ambassadeur Rasmus Udbye en Krestian. Ik heb namelijk als doel om nog meer van mijn en onze ambassadeurs’ kennis over onze vele zwemproducten bij jullie te brengen op een eenvoudige en verteerbare manier – en daarbij speelt video een centrale rol. De opnames vonden plaats zowel in het water als op het land. Dit wordt waarschijnlijk begin januari van dit jaar gelanceerd, maar hier is alvast een klein voorproefje.

 

In oktober publiceerde een ander bedrijf, Lunarway, een wedstrijd voor ondernemers genaamd Selfmade. Hiervoor maakten ze een reeks video's over andere ondernemers, waaronder Watery.

In het einde van oktober voltooide Jonas ook de nieuwste zwemposters. En deze zijn al zeer populair rond kerst, waarbij van de nieuwe series sommige opnieuw snel uitverkocht waren. Dit bevestigt me erin dat Watery moet blijven inzetten op het ontwikkelen van nieuwe en onderscheidende producten die geen andere zwemwinkels hebben. Dus dat komt er veel meer van in het nieuwe jaar.

November – Black Friday, 60 ambassadeurs

November stond 100% in het teken van Black Friday. Het is een echte feestdag voor alle webshops zoals Watery en waarschijnlijk mijn persoonlijke favoriete dag van het jaar. En het ontwikkelde zich snel tot de grootste dag in het bestaan van Watery – zowel gemeten in bezoekers van de shop, aantal bestellingen en telefoon en livechat stonden de hele dag roodgloeiend. We bereikten bijna 1.000 orders in de 24 uur – wat ook betekende dat 10 jonge jongens bijna 12 uur lang achter elkaar al jullie bestellingen inpakten tot diep in de nacht. Een grappige opmerking van de dag is dat ik per ongeluk een zwemtas had verlaagd van een normale prijs van 469 naar 124 euro in plaats van de geplande 248 euro. Ik ontdekte de fout 10 minuten later – maar toen waren alle 26 tassen in die kleur al verkocht. Iemand had een bijzonder goedkoop kerstcadeau daar, nietwaar.

Iets dat dit ook mogelijk maakte, was dat bijna 60 van de beste zwemmers akkoord waren gegaan om Watery een beetje te promoten in de dagen ervoor. Het was geweldig om de steun te ervaren van zulke goede en gerespecteerde zwemmers. Met die campagne bereikte Watery bijna 70.000 zwemmers, de posts kregen samen 5.400 likes en 11.000 mensen bezochten de Instagram-profiel van Watery.nl.

December – Kerst

Ja, in december was er eigenlijk geen tijd voor iets anders dan ervoor zorgen dat jullie bestellingen supersnel werden bezorgd en ruim voor kerst. Dat was het belangrijkst. Alles werd op tijd bezorgd, maar het is geen geheim dat het kantoor overvol was met opengescheurde dozen, pakkettenlabels en nagekomen producten, maar dat zagen jullie natuurlijk niet. Al met al maakte december een nieuwe recordmaand, net als de voorgaande 11 maanden.

Ook alles behalve hoogtepunten

Over het algemeen, terugkijkend op wat er in Watery in 2018 is gebeurd, ben ik heel tevreden in verhouding tot wat ik had gepland boven dit jaar. Alles bij elkaar is het een jaar geweest met een focus om ook die bredere zwemmer te bereiken, waar ik ervoor heb gekozen om veel te investeren qua geld en niet de minste uren om een echt goede basis te leggen voor 2019 en verder.

Het was echter zeker niet alleen maar diepter dieptepunten, en ik voel me belangrijk om dat te benadrukken. Ik zou namelijk net zoveel niet zo koele episodes kunnen noemen als de bovenstaande coole dingen maar deze episodes nemen natuurlijk hun beloop intern en zijn dus moeilijk te benoemen. ik kan echter wel noemen dat ik bijvoorbeeld misschien wat teveel goederen had besteld in een keer in augustus, omdat met name een van de merken niet bleek te verkopen zoals verwacht en we daardoor te veel bleven zitten in verhouding tot het beschikbare liquide geld (maar gelukkig is dat inmiddels opgelost) . Een andere zaken, was dat 2018 ook het jaar was waarin directe concurrenten van Watery ook voor het serieus hun aandacht op Watery richtten- in goede en in negatieve zin. Ze zouden blijkbaar liever focussen op Watery in plaats van hun eigen bedrijf, maar dat beslissen ze ook zelf. In iJk geval heeft het alleen mijn persoonlijke honger versterkt om jullie als klanten bij Watery een veel, veel betere klantervaring te geven zodat je niet eens zou overwegen om andere winkels te gebruiken, als het gaat om zwemuitrusting en badmode. Is dat geen overeenkomst, alleen tussen jou en mij? ;)

 

Hoe zit het met 2019?

We zijn helemaal onderaan in 2018 aangekomen, overigens indrukwekkend als je er nog steeds bij bent, maar dat betekent wel dat het ook tijd wordt om een gaven te werpen in 2019. Een jaar waar ik ontzettend veel naar uitkijk.

Fundamenteel blijf ik me richten op dezelfde inspanningen als in 2018 – Meer kennis over onze producten van jullie door video en tekst, dagelijks focus op verbetering van je ervaring in de webshop en niet de minste snellere en betere service via chat na bestellingen.

Daarnaast kan ik alvast een klein geheim onthullen dat ik in het geheim de afgelopen 3 maanden met voorbereidingen heb gemaakt voor Watery dat in Q1 in zowel Zweden als Noorwegen te starten, zodat de rest van Scandinavië er ook plezier van kan hebben.

Ik hoop heel sterk dat je nog steeds deel wilt zijn van de reis – ik ben meer dan ooit klaar om je een klantervaring te leveren die verdergaat dan het gewone!

Daniel Johannesen,
TeamWatery-leider

Aanbevolen producten

Tot 32% van de mensen kopen deze

Sluiten
  • Zoek resultaten
  • Producten

Zoek resultaten

    Geen resultaten voor ''

    Contacteer klantendienst

    Bel ons

    85 888 4757

    Schrijf ons

    support@watery.nl

    Openingstijden

    Ma-vr: 08-22 / za-zo: 10-22

    Chat met ons

    In de rechterhoek